Metsä kuvat

Toimintataulut 1 on alunperin tehty autismin kirjon oppilaille, mutta niitä voi soveltaa yleisesti(katso vinkkejä harjoitukset sivulta). Kuvittajana Laila Nevakivi

Toimintataulut 2 on alunperin tehty Meriharjun luontalon aistipolulle, mutta niitä voi käyttää toisten toimintataulujen kanssa. Kuvittajana Johanna Ahtinen

Kuusen elämän kierto kuvat on kuvittanut Laila Nevakivi

Lajikuvat toimivat esimerkiksi lajeja etsiessä tai ravintoketjuja kootessa; lisää kasvikuvia löytyy luontopolku lapsille hankkeen materiaalista. pdf:t myös tämän sivun lopussa.

Metsän eläimet on piirtänyt Milja Laine

Kasvit ja vesieläimet on piirtänyt Laila Nevakivi

Ota suoraan kuvittajiin yhteyttä, jos haluat tulostaa isomman erän. Yksittäinen korttisarja on salittu rakentaa esimerkiksi koululuokan käyttöön.

Yksi retki kestää 1-2 tuntia ja siihen mahtuu 4-5 pientä harjoitusta/2 isompaa harjoitusta ja vapaata tutkimista loppuaika. Erikseen pitää varata kävelyaikaa tai eväiden syöntitauko. Koulun lähimetsä tai isompi metsäalue sopiva paikka. Hyvä jos maasto on vaihteleva ja sen läpi kulkee helppokulkuinen polku. Kasvisto olisi parempi koostua suomalaisista yleiskasveista eli istuttettuun puistoon ei kannata mennä. Puiston läpi voi kyllä kulkea metsään mennessä ja verrata sitä metsään.

Lisää kuvia löytyy vapaasti opetuskäyttöön kopioitaviksi sivuilta Ulkoluokka.fi

Toimintakuvat 1

Toimintakuvat 2

Kuusen elämän kierto

Lajikortteja

Eläimet piilossa harjoitus ja ravintoketjujen muodostus. Lajikuvat toimivat myös esimerkkeinä eläinryhmistä. Ryhmässä opetellaan lisää ja etsitään kuvia muista samaan ryhmään(kuten hämähäkit/tikat) kuuluvista. Katso lisää kuvia vesiosioista ja ydistele oma kuvasarja.

Alla oleva lajikuvasto PDF muodossa – tiedostosta voi tulostaa ja leikata sekä laminoida pieniä kortteja harjoituskäyttöön. Kuvat on nimetty. Yllä olevat kuvat lataantuvat isoina ja ne pitää erikseen sovitella pieniksi korteiksi.

eläimet paperilla

eläimet 2

esimerkkejä struktuureista ja toimintatauluista joita voidaan näyttää ennen retkeä ja retkellä. Kun tehtävä on suoritettu, kuva peitetään tai otetaan pois(tarranauhassa kiinni paperilla)

Aistipolku, Ahtinen

struktuuri(metsä,Laila)

paperinukke

pukeutumisohjeita

retkiohjeet

lintujen muutto

taimenen matka

kuvia ja ohjeita

kasvi/kääpä kuvia(Laila Nevakivi):

Metsäaineistoa voi myös ladata Luonto-Liiton sivuilta; erityislapsihankkeen alkuhanke vuonna 2014-2015 http://www.luontoliitto.fi/kouluille/luontopolku-lapsille

Luontopolku_ohje_FINAL

Polkujulisteet_A4_FINAL

Polkukortit_A5_FINAL

Ravintoketjut_ja_pikkukuvat_FINAL

Muuta metsäaiheisia harjoituksia netissä: http://www.luontoon.fi/nuuksio/reitit

Harjoituksia eri oppiaineista, polku tehty Nuuksion Veikkolaan koululaisryhmille. Sopivat muillekin kuin erityisluokille ja opettajan koulutukseen.

Maunulan luotopolun harjoitukset ja luontopolun muutakin pääkaupunkiseudun metsiin liittyviä aineistoa löytyy linkin takaa.